söndag 7 juni 2009

Mamma, Pappa, Barn

Jag och Bertil har studerat ett Rödstjärtspar hela våren och undrat över var de har sitt bo. I går förmiddags var jag ute en sväng i trädgården och vattnade mina blommor, och då fick jag plötsligt se vart de tog vägen. Både honan och hanen hade fullt upp med att hämta mat åt sina små telningar som de har placerat i ett jättefint litet bo inne bland veden, som vi har uppåt en vägg på ett litet uthus på baksidan av vårt hus.
Klicka på bilderna så blir de större, och du kan se hur fina de är det lilla Rödstjärtsparet.

Mamma Rödstjärt med mat till sina små i ett stadigt grepp i näbben.

Här sitter hon och vilar sig lite, tycker jag att det nästan ser ut som.

Slut på friden, bäst att barnen får sin middag kanske.

Så var det Pappa Rödstjärts tur att komma med en matbit...

...och här tar han sig en vilopaus i matletandet.

Jag lyckades med konststycket att få med Fru Rödstjärt när hon ligger och värmer sina små.

Två pyttesmå Rödstjärts bebisar. Kanske där är fler, men jag ser/såg bara två. Kan ni också se två?
Vilket fint litet bo Rödstjärtsparet har byggt av gamla löv, mossa och torrt gräs.

Ha en bra dag!

2 kommentarer:

Maria sa...

fina bilder!! :)

Eva Hagbjärn sa...

Tack Maria!
Bertil sa igår att han sett fyra stycken ungar i boet ;-)