tisdag 30 oktober 2012

Sortera, sortera...

Denna veckan står det rensning och städning på programmet. Mammas lägenhet ska utrymmas innan den sista november så nu har merparten av oss syskon gjort en samlad instas för att få det "undanstökat".

Två dagar har vi hållit på så här långt och det blir troligtvis två-tre dagar till innan allt är delat, sorterat, skänkt, kastat och renstädat. Inte klokt vad en liten gammal dam kan samla på sig i två rum och kök.

I dag har vi även haft bouppteckning efter mamma, så nu är det i "rullning" också. Det blir ytterligare en del bankbesök för min del eftersom det är jag som haft hand om all pappersexercis innan också.

Bra om man kan få allt ordnat innan det nya året så man får med allt till nästa års deklaration och får ett avslut. Känns konstigt att lilla mamma inte finns mer och att vi håller på och rotar runt bland alla hennes grejer. När man håller på och sorterar alla saker så kan det inte hjälpas att man funderar över varför hon sparat vissa grejer som egentligen inte har något som helst värde mer än att samla damm. Nostalgi heter det visst ;-)

Att städa upp så här efter någon som gått bort får mig att fundera lite grann över vad man själv sparar på och varför. När Bertil och jag flyttade så tycker jag att jag rensade ut massor! Likförbaskat bågnar skåp och lådor, med andra ord är det överfullt trorts mina tappra försök att minimera våra ägodelar. Egentligen borde man kanske ta och gå igenom sina grejer varannat, vart tredje år. Det hade nog inte skadat och så blir man ju faktiskt lite uppdaterad på vad man har i sina gömmor då =)


"I give things I do not need to flea market.
Then I go to a flea market and buy other
things I do not need."
 Nu blir det ju faktiskt så att jag "släpar" hem mer, men det är ju nästan ett måste att "ta hand om" vissa saker som varit mamma och pappas. Minnen!

Hoppas ni har haft en bra dag.
Kram Eva

1 kommentar:

Anna sa...

Det är ett både jobbigt och otacksamt arbete, men snart är det gjort. Det man skulle önska i såna här lägen är väl att det var det enda man behövde tänka på medan man håller på med det. Att få koncentrera sig på att gå igenom alla sin mammas saker och fokusera på det...
Tyvärr är det ju tusen andra saker som kräver din energi på samma gång.
Jag vill bara säga att jag tycker att du är fantastisk!
KRAM