onsdag 11 november 2009

Kesovåfflor med vispgrädde och bär.

Jag har funderat ett tag på om man skulle kunna göra våfflor som kan kallas för LCHF-våfflor, och idag har jag "exprementerat" fram en smet som funkade superbra och som smakade förträffligt.



Eco vaniljpulver inköpt på ICA Maxi i Ängelholm.

Så här ser det ut med en knivsudd vaniljpulver i vispgrädden (innan grädden är vispad).

Voila!
Så här läckert blev resultatet :)
Klicka på bilderna så blir de större!
Kesovåfflor
ca 10-12 st
4-5 ägg (beroende på storleken).
250 g Keso
1½ dl riven mild ost
2-3 msk siktat Dinkelmjöl
1 msk Fiberhusk (har jag köpt på ICA Nära, ICA Maxi och City Gross)
ca 2 dl vispgrädde
½-1 tsk bakpulver
smör till gräddningen
Häll allt utom smöret i en hög bringare eller skål och mixa med stavmixer eller i matberedare till en jämn och fin smet.
Låt allt svälla ca 10-15 minuter (gärna längre). Då blir smeten tjock och kan klickas ut med sked i våffeljärnet. Blir en perfekt våffelsmet.
Värm under tiden upp våffeljärnet.
Häll en "lagom" klick smet på järnet och grädda tills våfflorna får en fin färg och håller ihop.
"Smöra" våffeljärnet mellan varje våffla så de inte fastnar.
Servera våfflorna med en rejäl klick vispad grädde och lite bär. Smaksätt gärna grädden med en knivsudd Eco-vaniljpulver.
Smaklig spis!

11 kommentarer:

Judy sa...

MMMMMMM Eva! Looks delicious! You are a real food artist, and a fantastic photographer!

Kram

Eva Hagbjärn sa...

Thank you for all your praise. I absorb all your flatter as a dry sponge =)))))

Kraaaam

anna sa...

ser himla gott ut!!
kram

Eva Hagbjärn sa...

ÄR gott!

Anna J.D Jacobsson sa...

Åhå! Måste ju provas vid lämpligt tillfälle! :D

Eva Hagbjärn sa...

Det tycker jag absolut =D

Malin sa...

Hej. Jag blev jättenyfiken på ditt recept med kesovåfflor. Men en fråga: Var hittar jag fiberhusk? jag har frågat i vanliga mataffärer men de har inget. Tack på förhand

Eva Hagbjärn sa...

Hej Malin!
Jag har köpt det på ICA Nära och ICA Maxi.
Fiberhusk sväller enormt mycket, så smeten blir ganska tjock och trögflytande. Får du inte tag på Fiberhusk kan du säkert ta lite mer Dinkel och/eller riven ost istället.
Lycka till!

Garlica sa...

Tack!!!
Detta ska absolut provas..
Kram

Eva Hagbjärn sa...

Garlica: Det tycker jag verkligen. Du lär inte bli besviken =)
Kram tibax!

* M E T T E * sa...

Åh! Blir också sugen!