tisdag 26 januari 2010

Stekt ägg på mitt vis!

Jag fick den här roliga lilla stekpannan av min äldsta dotter Anna i julklapp (fick en med en stjärna i också). Jag tänkte att jag skulle testa att steka ett ägg som man brukar steka ägg, men ändrade mig och knäckte 6 ägg, hade i en nypa salt och vispade ihop detta. Sedan stekte jag dem i smör som små hjärtpannkakor istället. Här nedan ser ni resultatet :).
De blev 8 stycken jättefina små hjärtan, som jag sedan åt som smörgås med smör, en skiva saltrulle och överst ett par tunna skivor brieost. Jättegott och kan verkligen rekomenderas istället för en vanlig macka.





Här kommer ytterligare ett experiment med samma slags "smet", men dessa stekta jag i en liten IKEA kastull som är teflonbelagd. Resultatet blev naturligtvis lika gott fast de här var runda ;-)

 

Ca 10 cm i diameter.

Ha en bra dag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var ju kul, ett hjärtstekpanna. Var köper man en sån? Jag minns att jag för länge sen hade några äggringar som man skulle lägga i en stekpanna för att få runda stekta ägg. Vart ringarna har tagit vägen vet jag inte. Däremot har jag några stora pepparkaksmått, hjärtan och gubbar, tänkte jag skulle försöka att steka ägg med dessa pepparkaksmått. Kanske kan man göra små pannkakor eller små plättar med pepparkaksmåtten.

/Vän

Eva Hagbjärn sa...

Hej Vän!
Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag köpte den lilla stekpannan, men det kan ha varit Clas Ohlson, Lagerhaus eller nåt liknande. Åhléns brukar ochså ha lite udda grejer till rimliga priser.

/Eva